موارد مهم در معامله ملک

معامله ملک

زمانی که قرار است برای یک ملک ، معامله ای انجام شود، ما بین دو طرف قولنامه یا سندی تنظیم می شود که بر همین اساس هر دو طرف می توانند عملکرد خود را مشخص سازند و تمام مفاد مورد توافق باید در آن قرارداد ذکر شود تا اگر مشکلی میان طرفین به وجود آمد، فسخ آن براساس قرارداد صورت گیرد و حقوق هر دو طرف رعایت شود.

شرایط معامله ملک

خرید ملک یکی از مهم‌ترین تصمیم‌های هر فردی در طول زندگی است. تعداد زیادی از افراد از خواسته‌های زیادی در طول زندگی چشم‌پوشی می‌کنند تا بتواند یک واحد مسکونی یا تجاری را خریداری کنند و گاهی تمام سرمایه یک عمر آن شخص برای خرید خانه مورد نظر گذاشته شود، بنابراین بسیار مهم است که در هنگام خرید یا اجاره ملک به همه موارد در هنگام تنظیم قولنامه یا سند توجه شود.

برای آگاهی بیشتر مقاله تعریف و نکات مهم قولنامه یا سند موقت پیشنهاد می‌شود.

به عبارتی می توان بیان کرد که معامله ملک کار ساده‌ای نیست و خیلی از افراد نمی‌دانند که در زمان خرید  یا اجاره ملک باید به چه موارد مهمی توجه کنند. عدم توجه به این موارد در بیشتر مواقع می‌تواند برای افراد خسارت مالی جبران ناپذیری به‌همراه داشته باشد.

در ادامه نکته های بسیار مهم که باید در هنگام معامله ملک مورد توجه قرار گیرد، ذکر می شود. آشنایی با این موارد به هر فردی که قرار است یک ملک بخرد یا اجاره کند، کمک می‌کند تا در زمان خرید خانه به‌ خوبی همه‌ عوامل را بررسی کند و از بروز مشکلات حقوقی و خسارت‌ مالی جلوگیری کند.

موارد مهمی که هنگام معامله ملک حتما باید بررسی شود، عبارت است از:

ـ شناسایی کامل مدارک

نخستین کاری که باید در ابتدای معامله ملک انجام داد، شناسایی و بررسی مدارک و وکالت نامه ‌قانونی فروشنده (صاحب ملک) یا امضا‌کنندگان قرارداد است.

اگر به‌جای هر یک از طرفین معامله شخص دیگری به عنوان وکیل یا قیم، سند یا قولنامه را امضا می‌کند، باید اطلاعات صاحب ملک، مستاجر، فروشنده و مالک اصلی با مدارک صاحب سند نیز مطابقت داده شود. مورد مهم دیگری که باید بررسی شود، این مورد است که طرفین ممانعت در انجام معامله نداشته باشند.

برای مثال فردی ورشکسته از نظر قانون امکان شرکت در هیج معامله‌ای را ندارد. این فرد نمی‌تواند در معامله ملک شرکت کند و طرفی از معامله باشد. علاوه بر این موارد باید به محجور بودن (در اصطلاح به کسی گفته می‌شود که از بخشی از تصرفات و اعمال حقوقی منع شده‌) طرف معامله هم توجه کرد؛ زیرا معامله با افرادی که هر دلیلی حکم محجوریت داشته باشند، غیر قابل اجرا خواهد بود.

برای بررسی این موضوع می‌توان از اداره سرپرستی محجوران مشخصات فرد را استعلام و پیگیری کرد.

برای آگاهی بیشتر مقاله سرمایه گذاری در املاک اداری بهتر است یا مسکونی پیشنهاد می‌شود.

ـ بررسی وضعیت سند

قبل از انجام هر گونه معامله ملک و پرداخت مبلغ برای خرید یا اجاره ملک باید اطلاعات لازم و کافی از وضعیت سند ملک مورد معامله را به‌دست آورید.

اسناد ملکی دارای اقسام متفاوت با قوانین ثبتی مختص به خود هستند. بنابراین خریدار یا مستاجر پیش از عقد قرارداد باید از نوع و وضعیت سند آگاه شود. اگر نکته مبهمی در مورد وضعیت سند مالکیت مشاهده می‌شود، حتما با دقت و بررسی کامل تمام موارد ارزیابی شود. همچنین برخی از استعلامات لازم را می‌توان قبل از انجام معامله ملک از طریق سامانه دفتر اسناد و املاک کشور به عمل آورد.

بررسی وضعیت کنونی ملک

حتما قبل از معامله ملک (خرید یا اجاره)، ملک مورد نظر  (به خصوص هنگام اجاره) را به طور دقیق و کامل بررسی کنید و تمامی جوانب آن را مانند خرابی، عیوب و نواقص در نظر بگیرید.

اگر در ساختمان عیب و نقصی وجود دارد، از فروشنده یا صاحب ملک (زمان اجاره) بخواهید آن را برطرف کند. حتی در صورت اطلاع دو طرف معامله، حتما تاکید کنید که مشخصات دقیق آن را در متن قولنامه ذکر شود.

ـ معامله ملک ورثه‌ای

در هنگام انجام معامله ملاک ورثه‌ای باید مشخصات دقیق تمام ورثه یا موکلان آنها با اطلاعات ملک و گواهی انحصار وراثت تطبیق داشته باشد. همچنین معامله این نوع املاک فقط با حضور و موافقت تمامی وراث امکان‌پذیر خواهد بود.

در صورت مخالفت حتی یک نفر از طرفین، معامله به زمانی دیگری مولکول می‌شود. در معاملات املاک با چند مالک، حضور و امضای همگی آنها یا وکلای قانونی‌شان الزامی است؛ ولی اگر یک نفر از مالکان از طرف بقیه آنها وکالت شرکت در معامله را داشته باشد، تنها حضور و امضای وی کفایت می‌کند.

ـ تعیین شرایط بر فسخ قرارداد

از آنجا که امکان بروز بسیاری از اختلافات در معاملات املاک وجود دارد، بهتر است برای جلوگیری از مسائل آتی، شرایطی بر فسخ را برای هر کدام از طرفین تعیین و به صورت کتبی در قرارداد نوشته شود.

ـ تنظیم و ثبت سند

از دیگر نکات مهم هنگام معامله ملک برای آنکه نه خریدار و نه فروشنده دچار دعاوی حقوقی و ثبتی نشوند، لازم است که هر نوع تنظیم نهایی سند یا انتقال آن در دفتر اسناد رسمی و سامانه ثبت اسناد و املاک کشور صورت پذیرد.

در معامله ملک اجاره ای اگر قولنامه توسط مشاوران املاک تنظیم می‌شود، حتما بر دریافت کد رهگیری در زمان تنظیم قرارداد معاملات املاک تاکید شود. با توجه به اینکه قولنامه‌ها از نوع سند مالکیت عادی هستند، تنظیم مواد مندرج در آن برای هر دو طرف قرارداد دارای حساسیت بیشتری نسبت به اسناد رسمی است.

ـ  تنظیم قانونی قرارداد در معاملات املاک

معامله ملک باید نزد بنگاه دارای مجوز کسب اتحادیه املاک انجام گرفته و بلافاصله کد رهگیری و هولوگرام دریافت شود. اگر قرارداد رسمی در دفتر اسناد یا سایر مراجع قانونی توسط مامور فاقد صلاحیت تنظیم یا ثبت شود، نوع آن غیر رسمی و عادی تلقی خواهد شود.

به طور کلی موارد ذکر شده به هر فردی که قصد معامله ملک دارد، کمک می‌کند تا از مشکلات حقوقی و کلاهبرداری‌ در زمان خرید یا اجاره ملک جلوگیری شود؛ اما باید به این نکته هم اشاره کرد که موارد گفته شده تمام مشکلات و دغدغه‌های ملکی در زمان انجام معاملات نبوده است، بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر و نکات دقیق تر حتما  قبل از انجام معامله ملک با کارشناسان این حوزه مشورت کند.

چرا سامیت هوم را انتخاب کنیم؟

شرکت فنی و مهندسی سامیت هوم ارائه دهنده خدماتی مانند طراحی دکوراسیون، محوطه سازی، بازسازی ساختمان ها، ویلا ها و… با بالاترین کیفیت و مناسب‌‎ترین قیمت در سریع‌ترین زمان ممکن است.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق سایت یا اینستاگرام با مشاوران سامیت هوم تماس حاصل بفرمایید.

سامیت هوم برای شما خانه رویاهایتان را می‌سازد…

مقاله های پیشنهادی :