آشنایی با قوانین مستاجر و موجر

آشنایی با قوانین مستاجر و موجر

امروزه با توجه به افزایش روز افزون هزینه های مربوط به خرید خانه، اغلب افراد به اجاره نشینی رو آورده اند. این در حالی است که اکثر مستاجران آگاهی های لازم در زمینه اجاره خانه را نداشته و مرور زمان دچار مشکلات مختلفی خواهند شد.

لازم است بدانید که با عقد قرارداد اجاره، موجر موظف است ملک منقول یا غیر منقول مدنظر خود را برای مدت زمان مشخصی در ازای دریافت اجاره بها به مستاجر واگذار کند.

با ما همراه باشید تا شما را با قوانین مربوط به اجاره نشینی آشنا کنیم.

برای آگاهی بیشتر مقاله قوانین و مقررات در اجاره خانه و ملک پیشنهاد می‌شود.

انواع اجاره نامه

سه نوع اجاره نامه از سوی قانون تایید شده است که عبارتند از: مسکونی، تجاری و اماکنی نظیر موسسات خیریه، درمانگاه ها و…

بعد از به تفاهم رسیدن مستاجر و موجر قراردادی میان آن ها عقد شده که طبق قانون مستاجر ملزم به پرداخت مبلغ معینی به عنوان اجاره بها می باشد. شایان ذکر است که مستاجر با پرداخت این اجاره بها به عنوان مالک منافع عین و امکانات کامل ملک اجاره ای مورد نظر شناخته خواهد شد.

مهم ترین نکات در قرارداد اجاره

اصلی ترین و مهم ترین نکات در عقد یک قرارداد به شرح زیر می باشد:

موجر باید مالک ملک باشد:

هیچ فردی به غیر از مالک یا وکیل در نظر گرفته شده از طرف مالک، نه تنها نمی تواند ملکی را اجاره دهد، بلکه از نظر قانون مکانی هم که اجاره کرده را اجازه ندارد به شخص دیگری اجاره دهد. مگر این که مورد را در قرارداد قید کرده و رضایت موجر را گرفته باشد.

مستاجر و موجر باید عاقل، بالغ و دارای سن قانونی باشند:

به هیچ عنوان افرادی از قبیل: کودکان، سالخوردگان، بیماران روانی و… نمی توانند ملکی را اجاره کنند یا به شخص دیگری اجاره دهند. این امر تنها توسط قیم افراد ذکر شده امکان پذیر خواهد بود.

برای آگاهی بیشتر مقاله تعریف و نکات مهم قولنامه یا سند موقت پیشنهاد می‌شود.

اجاره نامه باید کتبی باشد:

بر اساس قانون، لازم است قرارداد اجاره ملک حتما به صورت کتبی تنظیم شده، 2 نفر شاهد زیر آ را امضا کنند و از همه مهم تر قرارداد مورد نظر باید در 2 نسخه ایجاد شده باشد تا با استفاده از آن افراد بتوانند از امتیازات مربوط به قانون روابط مستاجر و موجر بهره مند شوند.

مدت زمان اجاره ملک باید مشخص باشد:

جالب است بدانید اگر در قرارداد مدت زمان دقیقی مشخص نشود، این اجاره نامه از نظر قانونی باطل می باشد. در اکثر مواقع زمان اجاره ملک، یک ساله تعیین خواهد شد.

وظایف موجر

از جمله وظایفی که به عهده موجر بوده و باید به عنوان مالک ملک آن ها را به خوبی انجام دهد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

انجام تعمیرات اساسی ملک:

انجام تعمیرات اساسی و کلی مربوط به ملک نظیر: سیستم سرمایشی و گرمایشی، ایزوگام، آسانسور و… وظیفه موجر بوده و باید حتی در زمان سکونت مستاجر نیز، برای برطرف کردن این مشکلات اقدامات لازم را بیندیشد.

تحویل به موقع ملک به مستاجر:

موجر موظف می باشد بعد از عقد قرارداد، ملک مورد نظر را در همان زمان تعیین شده در اجاره نامه، به مستاجر تحویل دهد.

برگرداندن ودیعه به مستاجر:

همانطور که می دانید در زمان عقد قرار داد مبلغی به عنوان ودیعه یا پول پیش موجر از مستاجر دریافت می کند که این مبلغ باید در هنگام تخلیه ملک به مستاجر برگردانده شود.

 

نحوه پایان اجاره

معمولا پایان قرارداد های مربوط به اجاره ملک، به شکل یکی از روش های زیر انجام می شود:

فسخ اجاره نامه:

اگر فسخ قرارداد به واسطه وجود موردی از همان ابتدای اجاره انجام شود، بدان معناست که فسخ قرارداد از همان ابتدا بی اعتبار بوده است. در نتیجه باید اجاره بها به طور کامل به مستاجر برگردانده شود.

پایان زمان اجاره:

در هنگام پایان مدت زمان تعیین شده برای اجاره ملک، مستاجر باید در تاریخ مشخص شده محل را به طور کامل تخلیه کند. البته به این نکته هم توجه داشته باشید اگر مستاجر ملک را در پایان مدت زمان اجاره تخلیه نکند و موجر نیز اعتراضی نداشته باشد، مستاجر می تواند در صورت پرداخت اجرت المثل به استقرار خود ادامه دهد.

ابطال اجاره نامه:

اجاره نامه ملک نیز مانند سایر قرارداد ها اگر دارای شرایط صحیح و قانونی نباشد، به طور کامل بی اعتبار می باشد. به عنوان مثال اگر مستاجر از منافع موجود بهره گیری کرده باشد باید اقدام به پرداخت اجرت المثل کند در غیر این صورت اجاره نامه باطل خواهد شد.

قانون تخلیه فوری

تخلیه ملک در واقع قابلیتی است که از طرف قانون برای مالکین در نظر گرفته شده است تا آن ها بتوانند با استفاده از این قانون در برابر مستاجر متخلف ایستادگی کنند.

موجر برای دریافت حکم تخلیه باید به شورای حل اختلاف مراجعه کرده و دادخواستی ارائه دهد. قانون برای حکم تخلیه فوری شرایط مختلفی را در نظر گرفته است.

بر اساس قانون اجاره نامه هایی که تنها بر روی یک کاغذ نوشته شده اند، کاملا غیر رسمی به امضا مستاجر و موجر درآمده اند و از همه مهم تر در دفاتر اسناد رسمی ثبت نشده باشند، شرایط مناسب برای دریافت حکم تخلیه را نخواهند داشت.

طبق قانون برای دستیابی به حکم تخلیه فوری، باید 2 نفر شاهد بالغ و عاقل اجاره نامه را امضا کرده باشند.

برای آگاهی بیشتر مقاله قوانین و اصول قرارداد اجاره ملک و واحدهای تجاری پیشنهاد می‌شود.

 

چرا سامیت هوم را انتخاب کنیم؟

شرکت فنی و مهندسی سامیت هوم ارائه دهنده خدماتی مانند طراحی دکوراسیون، محوطه سازی، بازسازی ساختمان ها، ویلا ها و… با بالاترین کیفیت و مناسب‌‎ترین قیمت در سریع‌ترین زمان ممکن است.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق سایت یا اینستاگرام با مشاوران سامیت هوم تماس حاصل بفرمایید.

سامیت هوم برای شما خانه رویاهایتان را می‌سازد…

مقاله های پیشنهادی :