چگونگی قیمت گذاری ملک

قیمت گذاری ملک

هنگام تصمیم‌گیری فروش یا اجاره ملک نخستین مسئله‌ای که به ذهن افراد می رسد، قیمت گذاری ملک است. همه افراد دوست دارند ملک خود را با بالاترین حد قیمت بفروشند یا اجاره دهند. از سوی نگران این مورد هم هستند که که خریدار یا مستاجر با قیمت گذاری ملک مشکلی نداشته باشد.

بسیار مهم است که قیمت‌گذاری ملک به صورت اصولی و منصفانه انجام شود. افرادی هستند که به خاطر وجود تردید در قیمت گذاری ملک‌ خود آن را گونه‌ای قیمت می‌گذارند که از ارزش واقعی آن فاصله دارد. این کار نیز باعث می‌شود زمان زیادی طول بکشد تا ملک به فروش برسد.

در ادامه مواردی ذکر می شود تا همه افرادی که در این مورد دچار شک و تردید هستند، بتوانند با نحوه قیمت گذاری ملک آشنا شوند.

قیمت گذاری ملک یکی از مواردی است که افراد باید هنگام فروش یا اجاره ملک از آن آگاه باشند. قیمت گذاری ملک زمانی درست محاسبه شده که همه موارد آن مد نظر قرار گرفته باشد. بنابراین باید فروشنده یا صاحب ملک نسبت به قیمت گذاری ملک برای فروش یا اجاره که توسط کارشناسان این حوزه انجام می شود، آگاه باشد تا بهترین قیمت ممکن را برای ملک خود در نظر بگیرد.

برای آگاهی بیشتر این مقاله موارد مهم در معامله ملک پیشنهاد می شود.

روش های قیمت گذاری ملک

یکی از روش‌هایی که افراد برای قیمت گذاری ملک خود انجام می‌دهند، مراجعه به بنگاه‌های مشاوره املاک در محدوده‌ای که ملک در آن قرار دارد و سوال در مورد قیمت برای فروش یا اجاره آن است. این می‌تواند راهکار مناسب و عاقلانه‌ای باشد؛ اما نباید دید خود را به همین مرود محدود کرد و به قیمتی که مشاور املاک پیشنهاد می‌دهد، اکتفا کرد.

دقیق و واضح بودن قیمت ملک به خریدار ملک یا حتی اجاره کننده کمک بسیاری می‌کند تا سردرگمی ایجاد نشود. نداشتن اطلاعات کافی برای خریدار یا مستأجر ممکن است آنها را در دام افراد سودجو و کلاهبردار بیندازد. افراد سودجو از این فرصت استفاده می‌کنند تا ملک را بالاتر از قیمت ممکن بفروشند یا اجاره دهند.

صاحبان املاک در هر شرایط اقتصادی باید از قیمت مناسب ملک خود در زمان فروش یا اجاره اطلاعات کاملی داشته باشد تا با در نظر گرفتن فاکتورهای مهم در قیمت گذاری ملک خود را برای فروش یا اجاره در بنگاه‌های معاملاتی ثبت کنند.

نحوه محاسبه قیمت گذاری ملک

برخی از افراد بر این باور هستند که قیمت گذاری ملک به طور کامل دست خود آنها است و هر قیمتی که مد نظرشان بوده، بر روی ملک خود می گذارند؛ ولی هر چقدر هم که ملک موقعیت، متراژ و نقشه و طراحی مناسبی داشته باشد، ولی فراتر از سقف مشخص شده حق قیمت گذاری امکان پذیر نخواهد بود.

درهمین راستا خود مالکان و مشاوران املاک نیز باید تمامی عوامل موثر بر قیمت گذاری ملک را شناسایی کرده و همه موارد را لحاظ کنند.

عواملی موثر بر کارشناسی قیمت گذاری ملک

ـ موقعیت ملک (برای موقعیت مکانی ملک مواردی از قبیل نزدیکی به مدارس و رتبه آن مدارس، مکان اداری و تجاری، مراکز اجتماعی، خرید و تفریحی پیرامون ملک تاثیر بسیاری در قیمت گذاری ملک دارد)

ـ سال ساخت ملک، نوساز یا بازسازی و امکانات موجود در ملک و…

ـ متراژ و تعداد خواب و سرویس بهداشتی

عوامل موثر داخل واحد در کارشناسی قیمت گذاری ملک

نقشه و مواد به کار رفته در ساختمان تاثیر بسیاری در قیمت گذاری ملک خواهد داشت. قرارگیری ملک در یک محله خوب با نورگیر مناسب ولی نداشتن نقشه خوب و پارکت یا سرامیک نبودن کف ملک، یکی از عواملی خواهد بود که خریدار رغبتی به خرید آن ملک نداشته و تنها راه فروش این ملک، قیمت پایین تر از ملک های واقع در آن محله خواهد بود و همه این موارد باعث می شود که قیمت ملک کاهش پیدا کند.

برای آگاهی بیشتر مقاله سرمایه گذاری در املاک اداری بهتر است یا مسکونی پیشنهاد می‌شود.

مبنای قیمت گذاری ملک در روش اصولی 

قیمت نوساز منطقه قیمت اولیه برای قیمت گذاری روی ملک است. اگر بنا آپارتمانی کلنگی به حساب آید، دیگر نمی‌توان از قیمت نوساز منطقه برای قیمت گذاری استفاده کرد. در چنین مواردی باید از روش قدرالسهم برای محاسبه قیمت ملک (درواقع زمین آپارتمان) استفاده کرد. اغلب ملک‌هایی که حدود ۲۲ سال از عمر بنای آنها می‌ گذرد را با روش قدرالسهم قیمت گذاری می کنند. البته باید توجه داشت که معیار اصلی در این مورد این است که بنای ملک چقدر قابل استفاده است.

قیمت گذاری ملک با قدرالسهم  

به سهم هر واحد آپارتمان از زمینی که روی آن بنا شده گفته می شود. بنابراین هر چه مساحت بیشتر باشد قدرالسهم بیشتر خواهد بود. بنابراین می توان بیان کرد که یکی از مسائلی است که برای سرمایه گذاری بسیار مناسب است.

بر این اساس در زمان خرید باید روی آپارتمان هایی که زمین آنها وسعت بیشتری دارد، سرمایه گذاری کرد؛ زیرا میزان قدرالسهم بیشتری داشته و از ارزش بالاتری برخوردار خواهد بود. به طوری که این مزیت به عنوان یکی از برتری های ملک به حساب آمده و ارزش بالاتری را برای آن رقم می زند.

 قیمت ملک به عنوان گران‌ترین کالای مصرفی هر خانواده، از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین دلیل، تسلط به نحوه کارشناسی قیمت ملک نه تنها یکی از تخصص‌های ضروری مشاورین املاک به حساب می‌آید، بلکه خریدار و فروشنده هم باید با این موضوع آشنایی داشته باشند.

چرا سامیت هوم را انتخاب کنیم؟

شرکت فنی و مهندسی سامیت هوم ارائه دهنده خدماتی مانند طراحی دکوراسیون، محوطه سازی، بازسازی ساختمان و ویلا با بالاترین کیفیت و مناسب‌‎ترین قیمت در سریع‌ترین زمان ممکن است.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق سایت یا اینستاگرام با مشاوران سامیت هوم تماس حاصل بفرمایید.

سامیت هوم برای شما خانه رویاهایتان را می‌سازد…

مقاله های پیشنهادی :