پیش فروش آپارتمان چیست؟

پیش فروش آپارتمان

پیش فروش آپارتمان رویای هر ایرانی است، با سامیت هوم به رویای خود برسید…

صاحبخانه شدن آرزوی هر فردی است؛ ولی گاهی به خصوص در دوران کنونی و با توجه به اقتصاد برای افراد طبقه متوسط و پایین جامعه خانه‌دار شدن به عنوان یک رویا تلقی می‌شود.

با توجه به افزایش قیمت آپارتمان در کنار کاهش توان خرید  افراد جامعه،  پیش فروش آپارتمان رونق بسیاری پیدا کرده است.

در همین راستا نیز همراه با افزایش قراردادهای پیش فروش، مسائل حقوقی پیرامون آن نیز رشد بالایی داشته است.

در بسیاری از موارد افرادی اقدام به ‌پیش فروش آپارتمان‌های نیمه ساز  یا ساخته نشده کرده‌ و افرادی دیگر آنها را براساس  قرارداد فی ما بین خریداری کرده اند. در این مورد خریدار فکر می کند که در شرایطی مناسب و زیر قیمت بازار، پول خود را برای خرید آپارتمان داده است، درصورتی‌ که بعد از مدتی متوجه می شود، آپارتمانی وجود خارجی نداشته و فروشنده سر او را کلاه گذاشته است.

علت افزایش این نوع کلاهبرداری،‌ این است که در این معامله، آپارتمان قابل مشاهده نیست تا خریدار تمام امکانات ملک را مشاهد کند و با ذکر  این عبارت «آپارتمان به مشاهده خریدار رسید و وی از تمام جزییات مورد معامله اطلاع دارد»، از فروشنده سلب مسئولیت می کنند.

بنابراین هر خریداری باید بداند زمانی که قرارداد پیش فروش آپارتمان نوشته می‌شود یا خانه‌ای هنوز وجود ندارد یا اینکه کامل نیست، تنظیم قرارداد اصولی و دقیق در این نوع معامله ضروری است تا اگر فروشنده به تعهدات خود پایبند نبود، بتواند اقدام قانونی کند.

برای آگاهی بیشتر این مقاله چگونگی قرارداد پیش فروش آپارتمان پیشنهاد می شود.

برخی شرط های نوشته شده در هنگام قراردادهای پیش فروش آپارتمان می‌تواند از  بروز مشکلات جدی جلوگیری کند. برای این کار باید در تنظیم قرارداد پیش فروش آپارتمان، هر دو طرف دقت داشته باشند و فقط توافق به طور شفاهی نباشد؛ چون برداشت هر فرد با دیگری در مورد توافق متفاوت است.اگر در این مورد دقت لازم انجام نشود، در نهایت منجر به اختلاف خواهد شد. بنابراین باید تمام شرایط و توافق ها به طور کتبی باشد و مورد امضای طرفین قرار گیرد.

پیش فروش (یا پیش خرید) چیست؟

پیش فروش (یا پیش خرید) همان‌طور که از نام آن مشخص است، در اصطلاح به معنای از قبل چیزی به فروش رساندن یا خرید کردن است. این اصطلاح در مورد بسیاری از معامله‌ها انجام می‌شود. به طور کلی در زمینه خرید و فروش ملک به آن املاکی گفته می شود که قبل از پایان کار و استفاده برای سکونت یا تجارت به فروش می رسد.

فواید پیش فروش آپارتمان

ـ با توجه به تکمیل نبود ملک، قیمت پیش فروش آپارتمان از قیمت آپارتمان آماده تحویل، بسیار پایین‌تر است. بنابراین بعد از تکمیل شدن ملک در صورتی که بازار در شرایطی همانند زمان قرارداد باشد، خریدار می‌تواند آپارتمان خریداری شده را گران‌تر بفروشد یا با مبلغ پایین‌تر، صاحب آپارتمان شود.

ـ در معامله‌هایی که آپارتمان به صورت آماده به فروش می‌رسد، خریدار باید مبلغ قرارداد را در همان موقع و زمان ثبت سند طبق توافق طرفین پرداخت کند؛ اما در هنگام پیش فروش آپارتمان، مبلغ قرارداد به صورت مرحله‌ای و در هر مرحله از ساخت پرداخت خواهد شد. بنابراین در این مورد خریدار می تواند برای خرید آن برنامه ریزی کند.

ـ در پیش فروش آپارتمان، خریدار می تواند طراحی داخل آپارتمان را مطابق با سلیقه خود تغییر دهد.

ـ در زمان خرید آپارتمان آماده تنها مرحله پایینی ساخت قابل مشاهده است و خریدار از اینکه چه مصالحی و با چه کیفیتی برای ساختن استفاده شده، اطلاعی نخواهد داشت؛ اما در هنگام پیش فروش آپارتمان، تمامی مراحل ساخت و کیفیت مصالح داخلی توسط خریدار قابل مشاهده است.

برای آگاهی بیشتر این مقاله موارد مهم در معامله ملک پیشنهاد می شود.

مشکلات پیش فروش آپارتمان

در هنگام پیش فروش آپارتمان امکان بروز مشکلاتی که در ادامه نام برده می شود، بسیار زیاد خواهد بود.

– تحویل ندادن آپارتمان در زمان مشخص از سوی فروشنده

– استفاده نکردن از مصالح ساختمانی که در قرارداد نوشته شده

– به پایان نرساندن پروژه هنگام رکود اقتصادی توسط سازنده

– پیش فروش آپارتمان به چند نفر به صورت همزمان

– کلاهبرداری توسط افراد شیاد و نامعتبر

– گرفتن وام‌ بانکی روی سند و تسویه نکردن آن (در صورت عدم پرداخت، اقساط بایید توسط شخص خریدار پرداخت شود)

– نگرفتن مجوز پایان کار و نپرداختن خلافی به شهرداری (اگر این هزینه پرداخت نشود، برعهده خریدار خواهد بود)

قانون پیش فروش

قانون پیش فروش در سال ۱۳۸۹ تصویب شده و به مرحله اجرا درآمده است.

بر اساس این قانون هر قراردادی با هر عنوان که به موجب آن، مالک رسمی متعهد به احداث یا تکمیل واحد ساختمانی مشخص شود و واحد ساختمانی مذکور با هر نوع کاربری از ابتدا یا در حین احداث و تکمیل یا پس از اتمام عملیات ساختمانی، به مالکیت طرف دیگر قرارداد درآید، از نظر مقررات این قانون «قرارداد پیش فروش آپارتمان» محسوب می‌شود.

همچنین بر اساس قانون تصویب شده هر شخص سازنده ای باید مجوز ساخت آپارتمان به صورت پیش فروش را از سازمان مربوط به آن داشته باشد و مجوز انتشار آگهی پیش فروش را داشته باشد و آن را در روزنامه های رسمی کشور به چاپ برساند.

بعد از این مرحله، تنظیم قرارداد پیش فروش باید در یکی از دفاتر اسناد رسمی صورت گیرد. مشاوران املاک موظف هستند، پس از انجام مذاکرات مقدماتی، طرفین را برای تنظیم سند رسمی این قرارداد به همان دفترخانه رسمی بفرستند و نمی‌­توانند خودشان اقدام به تنظیم قرارداد پیش فروش کنند. در غیر این صورت مجرم تلقی می‌­شوند.

اگر سرمایه‌گذاران و سازندگان بدون تنظیم سند رسمی یا بدون اخذ مجوز برای انتشار آگهی اقدام به پیش فروش آپارتمان کنند، به موجب قانون مجازات خواهند شد.

برای آگاهی بیشتر این مقاله تعریف و نکات مهم قولنامه یا سند موقت پیشنهاد می شود.

موارد مهم در قرارداد پیش ‌فروش

‌ـ اسم و مشخصات طرفین قرارداد اعم از حقیقی یا حقوقی

‌ـ پلاک و مشخصات ثبتی و نشانی محل احداث آپارتمان

‌ـ امکانات واحد ساختمانی مورد معامله مانند مساحت، تعداد اتاق‌ها، شماره طبقه، شماره واحد، پارکینگ و انباری

‌ـ مشخصات فنی و معماری ساختمانی که واحد در آن احداث می‌شود؛ مانند موقعیت، کاربری و مساحت کل و زیر بنا، تعداد طبقات و کل واحدها، نما، نوع مصالح مصرفی ساختمان، سیستم گرمایش و سرمایش و قسمت‌های مشترک و سایر مواردی که در پروانه ساخت و شناسنامه فنی هر واحد قید شده که در قیمت موثر است.

 ـ ذکر قیمت ملک در قرارداد، تعداد اقساط و نحوه پرداخت

‌ ـ شماره قبض‌های اقساطی برای قیمت ملک، تحویل و انتقال قطعی

ـ زمان تحویل واحد پیش‌ فروش و تنظیم سند رسمی انتقال قطعی

‌ ـ تعیین تکلیف راجع به خسارات، تضمین‌ها و قرارداد بیمه‌ای، تغییر قیمت و مشخصات مورد معامله

‌ ـ تعهدات پیش ‌فروش به مرجع صادرکننده پروانه و سایر مراجع قانونی

‌ 

چرا سامیت هوم را انتخاب کنیم؟

شرکت فنی و مهندسی سامیت هوم ارائه دهنده خدماتی مانند طراحی دکوراسیون، محوطه سازی، بازسازی ساختمان و ویلا با بالاترین کیفیت و مناسب‌‎ترین قیمت در سریع‌ترین زمان ممکن است.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق سایت یا اینستاگرام با مشاوران سامیت هوم تماس حاصل بفرمایید.

سامیت هوم برای شما خانه رویاهایتان را می‌سازد…

مقاله های پیشنهادی :