چگونگی قرارداد پیش فروش آپارتمان

پیش فروش آپارتمان

برای خرید و پیش فروش هر ملکی، میان هر دو طرف معامله (خریدار و فروشنده) قراردادی تنظیم می شود که براساس آن طرفین قرارداد متعهد به انجام وظایفی هستند و باید با توجه به آن قرارداد عمل کنند.

برای قرارداد پیش فروش آپارتمان در برج های مسکونی سندی تنظیم می شود که در این قرارداد باید به موارد بسیار مهم که در ادامه ذکر شده است، به طور کامل اشاره شود تا در مواقع لزوم بتوان به آن استناد کرد.

مشخصات طرفین معامله هنگام پیش فروش آپارتمان

 در این نوع معامله هنگام تنظیم قرارداد باید مشخصات کامل هر دو طرف قرارداد در قرارداد ذکر شود. به غیر از این مورد باید مشخصات کامل فروشنده به علاوه مالکیت یا وکالت آن نبست به ملک موردمعامله مشخص و همه این موارد در قرارداد نوشته شود.

ممکن است فروشنده مالک زمین و صاحب سند یا سازنده ملک باشد که بر اساس توافق های صورت گرفته، سهمی از آپارتمان در حال ساخت را دارد. بنابراین مهم‌ترین مسئله در ابتدای کار این است که مشخص شود، آیا فروشنده می‌تواند سند ملک را به نام شخص دیگری انتقال دهد یا خیر؟

در همین راستا حتما باید مدارک ملک (سند ملک، قرارداد ساخت یا مشارکت و نحوه تقسیم ملک بین مالک و سازنده) توسط خریدار (نه هیچ فردی دیگری) به دقت مطالعه و بررسی شود و با مدارک شناسایی فروشنده از جمله شناسنامه و کارت ملی تطبیق داده شود؛ زیرا همین بی توجهی به این موارد مهم موجب بروز مشکلات اساسی می شود.

همچنین خریدار باید قبل از اخذ قرارداد برای پیش فروش آپارتمان، به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کند و با ارائه پلاک ملک مورد معامله، از مالکیت و وضعیت فروشنده برای معامله اطمینان حاصل کرد.

برای آگاهی بیشتر این مقاله موارد مهم در معامله ملک پیشنهاد می شود

مشخصات مورد معامله

در پیش فروش آپارتمان ، باید مشخصات مورد معامله با جزئیات کامل (مساحت، طبقه، واحد و شماره ثبت ملک) ذکر شود. همچنین باید موارد دیگر از جمله اشتراک برق، آب، تلفن، گاز و پارکینگ و انباری (محل دقیق پارکینگ و انباری) توضیح داده شود.

مشخصات آپارتمان

در پیش فروش آپارتمان باید مشخصات ملک از جمله نقشه، تعداد اتاق‌خواب‌، کمد دیواری، تعداد سرویس، جنس مصالح (رنگ، شیرآلات، دستگیره، سیم‌کشی، رادیاتور، آیفون، در‌ها، کلید و پریز، کولر، کابینت، سرویس بهداشتی) ذکر شود. شاید این موارد بی اهمیت به نظر می‌آیند؛ اما ممکن است باعث بروز اختلاف و مشکلات شوند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله پیش فروش آپارتمان چیست؟ پیشنهاد می‌شود.

مشخصات فنی و معماری آپارتمان

در  پیش فروش آپارتمان باید مشخصات فنی و معماری که کاربری زمین، زیربنا، تعداد طبقات، واحدها، نوع مصالح مصرفی، نمای بیرونی، سیستم گرمایشی و سرمایشی است، ذکر شود. برای ضمانت اجرای این تعهدات، در پیش فروش آپارتمان می توان عنوان کرد که اگر ملک مورد معامله، هر کدام از این شرایط را نداشته باشد، با توجه به نظر کارشناس از قیمت مورد معامله کاسته شود یا خریدار حق فسخ قرارداد را داشته باشد.

قیمت در پیش فروش آپارتمان

قیمت در پیش فروش آپارتمان و چگونگی پرداخت آن موردی است که باید با جزییات کامل (نحوه تسویه حساب، پرداخت اقساط به صورت نقد یا چک، زمان پرداخت و تحویل)، در پیش فروش آپارتمان درج شود.

یکی از موارد که همیشه مورد نظر خریداران است شرایط پرداخت اقساط  است که می خواهند بدانند باید بر چه اساسی آن را پرداخت کنند.

در پیش فروش آپارتمان این مورد همواره مهم است که با توجه به توان خریدار و اطمینان آن پرداخت شود. بنابراین یکی از بهترین روش های پرداخت اقساط شاید این مورد باشد که در قرارداد ذکر شود بعد از اجرای هر مرحله از کار ساخت و ساز، اقساط آن پرداخت شود. این مورد موجب اطمینان بیشتر خریداران نیز خواهد شد.

برای آگاهی بیشتر این مقاله نکات مهم و اصول تنظیم قرارداد فروش پیشنهاد می شود.

وضعیت سند برای پیش فروش آپارتمان

مسئله‌ای که در تنظیم سند بسیار مهم است، این مورد است که آیا شخص فروشنده، سند یا از سوی صاحب ملک وکالتی برای بستن قرارداد دارد یا اینکه چنین اختیار را ندارد؟

اگر هیچ کدام از این موارد را ندارد، تعهد او هیچ الزامی برای صاحب سند به وجود نمی‌آورد و این مورد خود موجب مشکلات متعدد برای هر دو طرف معامله خواهد شد.

تاریخ تحویل آپارتمان

یکی از موارد اصلی پیش فروش آپارتمان، مشخص کردن زمان تحویل آن است که برای انجام دادن این مورد در هنگام قرارداد از فرد مالک یا سازنده تعهداتی گرفته شود تا اگر تحویل آپارتمان در زمان مشخص شده انجام نشد، خریدار بتواند اقدام قانونی انجام دهد.

با توجه به مسائل مختلفی که سازندگان با آن درگیر هستند، همیشه تلاش می‌کنند زمان تحویل ملک را برای جلب خریدار کوتاه نشان دهند؛ ولی اغلب به علت های مختلف نمی‌توانند به تعهد خود  عمل کنند. این کار موجب ضرر خریداری می‌شود که برای اقامت در ملک خود  منتطر بوده است. یکی تعهدات برای در تأخیر تحویل ملک، گرفتن ضرر و زیان روزانه است.

مساحت آپارتمان

اگر مساحت واحد مورد معامله کمتر یا بیشتر از مقدار مشخص شده در  هنگام  پیش فروش آپارتمان باشد، قیمت آن بر اساس نرخ نوشته شده در قرارداد محاسبه می‌‌شود.

اگر مساحت واحد تا ۵ درصد بیشتر باشد، هیچ‌کدام از طرفین نمی‌­توانند معامله را فسخ کنند؛ اما اگر از ۵ درصد بیشتر باشد، تنها خریدار می­‌تواند معامله را فسخ کرده یا  مبلغ اضافه‌ از خریدار دریافت شود.

بیمه آپارتمان

بیمه آپارتمان از دیگر مواردی است که باید در هنگام پیش ‌فروش آپارتمان تاکید شود. به این صورت که سازنده باید خود را در قبال حوادثی که به علت سازه یا مصالح ساختمانی آن برای خریدار ایجاد شود، مسئول بداند و آپارتمان را بیمه کند تا در هنگام بروز حوادث، بیمه  آن را پرداخت کند.

همچنین اگر خسارات ناشی از حوادث ساخت و ساز بیش از مبلغ پرداختی بیمه باشد، سازنده باید خود بقیه مبلغ را به عنوان خسارت به خریدار برگرداند.

انتقال سند آپارتمان

پس از پایان کار ساخت و ساز و گرفتن پایان کار توسط فروشنده یا سازنده، خریدار باید با در دست داشتن مدارک  (نشان دهنده این مورد است که فروشنده تعهدات خود را انجام داده)، برای انتقال نسل اقدام کند که این کار را باید در دفاتر رسمی اسناد انجام دهد.

 اگر فروشنده (سازنده) با وجود اعلام دفترخانه، حداکثر در مدت ده روز برای انتقال سند در آن مکان حاضر نشد، دفترخانه می تواند سند را به نام خریدار بزند، و اداره‌ ثبت اسناد و املاک منطقه ای که آپارتمان در آن واقع شده نیز موظف است، نسبت به تفکیک آپارتمان پیش‌ فروش شده، اقدام کند.

پس از انتقال رسمی و قطعی واحد پیش فروش شده و انجام تمام تعهدات از جانب طرفین، قرارداد پیش‌ فروش اعتباری نخواهد داشت و طرفین موظف بوده قرارداد را به دفترخانه رسمی که در آن قرارداد ثبت شده، تحویل دهد.

چرا سامیت هوم را انتخاب کنیم؟

شرکت فنی و مهندسی سامیت هوم ارائه دهنده خدماتی مانند طراحی دکوراسیون، محوطه سازی، بازسازی ساختمان و ویلا با بالاترین کیفیت و مناسب‌‎ترین قیمت در سریع‌ترین زمان ممکن است.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق سایت یا اینستاگرام با مشاوران سامیت هوم تماس حاصل بفرمایید.

سامیت هوم برای شما خانه رویاهایتان را می‌سازد…

مقاله های پیشنهادی :