پارکت یا لمینت کدام بهتر است؟

پارکت یا لمینت

اگر قصد خرید پارکت یا لمینت را دارید، در این مطلب می خواهیم پارکت و لمینت را معرفی کرده و تفاوت ها و مزایا و معایب هر یک را بررسی کنیم. پس با همراه باشید.

انتخاب کفپوش یکی از اصلی ترین انتخاب ها در دکوراسیون داخلی به شمار می رود، زیرا تاثیر زیادی در زیبایی فضای داخلی منزل یا محل کار می تواند داشته باشد که اگر به درستی انتخاب شود، می تواند حس گرمی و صمیمیت را انتقال دهد، در غیر این صورت باعث دلزدگی و خستگی بصری می شود.

 پارکت

پارکت نوعی کفپوش از جنس چوب طبیعی است که بطور عمده از چوب درختان گردو، بلوط، گیلاس، افرا، ماهون و بعضی چوب های دیگر ساخته می شود.

در تولید پارکت فرایند خاصی استفاده نمی شود و فقط چوب ها را به الوار، سپس به ابعاد کوچک تری برش می دهند و آن را با چسب مخصوصی به کف می چسبانند و در آخر روی آن را ساب و لاک می زنند. این نوع کفپوش گران قیمت و لوکس محسوب می شود و بسته به چوبی که از آن تهیه شده است، متفاوت است.

پارکت در اواخر قرن 17 میلادی مرسوم شد و در بیشتر خانه های اشراف و ثروتمند جامعه دیده می شد. امروزه نیز برای دکوراسیون هایی که خانه را تاریخی جلوه می دهند، مناسب است.

برای آگاهی بیشتر این مقاله سبک مدرن در طراحی دکوراسیون پیشنهاد می شود.

 لمینت

نوعی کفپوش که از چند لایه چوب فشرده شده ساخته شده و مستقیما از چوب درخت تهیه نمی شود، هر چند سطح خارجی آن نقش چوب دارد و طوری طراحی شده که شبیه کفپوش چوبی یا سنگی به نظر برسد و ارزان تر از چوب طبیعی است. همچنین مانند ام دی اف کاملا مصنوعی بوده و روکش بیرونی از HDF یا HPL است.

لمینت اواخر دهه 1970 میلادی توسط شرکتی سوئدی تولید و با موفقیت به بازار عرضه شد و بعدها در اوایل دهه 1980 میلادی به دیگر کشورهای اروپایی و سپس به آمریکا صادر شد. امروزه با محبوبیتی که این نوع کفپوش پیدا کرده، بسیاری از کشورهای جهان دست به تولید و عرضه این محصول زده اند.

مقایسه پارکت با لمینت

ـ از نظر ظاهری به دلیل اینکه پارکت از چوب طبیعی ساخته شده، طرح های آن تنوع کمتری در مقایسه با لمینت دارد؛ ولی از جنبه زیبایی حس طبیعی و مطلوب تری به بیننده القا می کند.

ـ پارکت به دلیل اینکه کاملا از چوب ساخته شده در مقابل آب و رطوبت متورم می شود، در صورتی که لمینت به دلیل داشتن مواد شیمیایی مقاومت بیشتری نسبت به رطوبت دارد.

ـ لمینت در هنگام نصب نیازی به چسب کاری کف ندارد، در صورت استفاده از فوم های مخصوصی که در بازار موجود است، عایق برودت و حرارت بهتری است و از انتقال صدا به طبقه پایین جلوگیری می کند.

ـ لمینت عمر مفیدی حدود 10 سال دارد در صورتی که پارکت چوبی در صورت مراقبت اصولی 40 تا 80 سال عمر می کند.

ـ قیمت پارکت به دلیل استفاده از چوب طبیعی و سختی برش و نصب آن در مقابل لمینت بسیار گران تر است.

ـ نگهداری از لمینت نسبت به پارکت چوبی راحت تر است؛ زیرا با یک پارچه مرطوب می شود سطح آن را تمیز کرد. در صورتی که برای تمیز کردن پارکت باید از مواد خاصی استفاده کرد و سنباده و لاک زد که البته بعد از این کار درخشش و زیبایی پارکت دوچندان می شود.

ـ پارکت های چوبی به دلیل تجزیه پذیر بودن و بازگشت به طبیعت در مقایسه با لمینت که از مواد شیمیایی رزین ساخته شده اند و به راحتی در طبیعت تجزیه نمی شوند، آسیب کمتری به محیط زیست می زنند.

ـ پارکت در مقابل اجسام نوک تیز و خراشیدگی آسیب پذیر است؛ ولی دوباره می توان آن را صیقل داد. پیشنهاد طراحان دکوراسیون داخلی به خانواده های پرجمعیت و دارای کودکان پرجنب و جوش این است که از لمینت استفاده کنند؛ زیرا در صورت آسیب دیدن قابل تعویض است، در صورتی که پارکت چنین قابلیتی ندارد.

ـ برای نصب پارکت از چسب مخصوصی استفاده می شود و قطعات چوب روی آن نصب شده و بعد از اینکه چسب خشک شد، باید سطح پارکت ساب زده شده و بعد یک لایه لاک روی آن اجرا کنند تا صیقلی و زیبا به نظر برسد و تقریبا 24 ساعت بعد می توان وسایل را روی آن چیدمان کرد.

ـ  برای نصب لمینت، نیازی به چسب نیست و شیار اطراف آن به صورت نر و ماده درون هم قرار می گیرد و چفت می شود و خیلی سریع نصب می شود. به خاطر همین ویژگی می توان آنها را جمع کرده و در مکان دیگری مجدد نصب کرد که این ویژگی می تواند برای اجاره نشین ها گزینه مناسبی باشد. این کفپوش آسیبی به کف اصلی اتاق نمی زند و سنگفرش زیرین سالم می مانند.

برای آگاهی بیشتر این مقاله معرفی شومینه برقی پیشنهاد می شود.

مزایا و معایب پارکت

مزایا:

ـ طول عمر و دوام زیاد

ـ ترمیم پذیری

ـ زیبایی ظاهری

ـ تجزیه پذیر بودن در طبیعت و محیط زیست

ـ القاکننده حس طبیعت

معایب:

ـ قیمت بسیار بالا

ـ آسیب پذیری در برابر رطوبت

ـ نصب دشوار و زمان بر

ـ نداشتن قابلیت تعویض

ـ نگهداری پردردسر

ـ آسیب پذیری در مقابل اجسام تیز

ـ نداشتن تنوع در طرح و رنگ

 مزایا و معایب لمینت

مزایا:

ـ مقاومت در برابر اجسام تیز

ـ نظافت و نگهداری راحت

ـ نصب آسان و راحت

ـ مقاومت بیشتر در برابر آب (لایه رویی)

ـ داشتن قیمت مناسب در مقایسه با پارکت

ـ مناسب سیستم های گرمایشی از کف ساختمان

ـ مقاومت در برابر فشار و سایش و ترک خوردن

ـ تنوع در رنگ و طرح و مدل

معایب:

ـ تجزیه ناپذیر بودن در طبیعت

ـ نداشتن قابلیت ترمیم

ـ دوام کمتر نسبت به پارکت

ـ پرتی و دور ریز بیشتر

 برندهای معروف پارکت و لمینت

برندهای آلمانی و ترک بهترین سازندگان پارکت لمینت هستند. چین نیز یکی از تولیدکنندگان اصلی این محصول است که البته اگر محصول درجه یک از این کشور وارد ایران شود، کیفیت قابل قبولی دارد.

بازسازی و طراحی دلخواه با سامیت هوم

شرکت فنی و مهندسی سامیت هوم ارائه دهنده خدماتی مانند طراحی دکوراسیون، محوطه سازی، بازسازی ساختمان و ویلا با بالاترین کیفیت و مناسب‌‎ترین قیمت در سریع‌ترین زمان ممکن است.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق سایت یا اینستاگرام با مشاوران سامیت هوم تماس حاصل بفرمایید.

سامیت هوم خانه شما را زیباتر می‌سازد…

مقاله های پیشنهادی :